سی کتاب

سی کتاب

برای عامه
سی کتاب

سی کتاب

برای عامه

نگاهی به کتاب خیالباف اثر یان مک کورمیک


قصه‌یی برای بزرگ‌تر ها

نویسنده: یان مک‌یوون

مترجم: میلاد زکریا

انتشارات: نی

«کتاب‌های کودکان را از آن رو دوست داریم که کودکان‌مان از خواندن آنها لذت می‌برند، و این بیشتر به عشق مربوط است تا به ادبیات. وقتی نوشتن و بلند خواندن خیالباف را شروع کردم به ذهنم خطور کرد که شاید بهتر باشد رسم کهن ادبیات کودک را فراموش کنم و کتابی درباره یک بچه برای آدم‌بزرگ‌ها بنویسم و در آن زبانی به کار ببرم که کودکان بتوانند آن را بفهمند. در قرن همینگوی و کالوینو، نثر ساده لزوما خواننده فرهیخته را دلسرد نمی‌کند.» این بخشی است از پیشگفتار ایان مکیوون بر «خیالباف»، کتابی 140 صفحه‌یی که میلاد زکریا آن را ترجمه کرده و در سال 1389 توسط نشر نی و به قیمت 2600 تومان چاپ شده است.

«خیالباف» داستان، یا در واقع داستان‌های، پسری به نام پیتر فورچون است و هشت فصل دارد. فصل اول «معرفی پیتر» است، و در آن راوی ما را با پیتر 10 ساله آشنا می‌کند. پیتر، که با پدر، مادر و خواهرش زندگی می‌کند، بچه‌یی خیالباف و کم‌حرف است که درگیری مدامش با خیالات و فکرهایش به او ظاهر پسری حواس‌پرت داده. سر امتحان ریاضی، پیتر به جای حل کردن مساله‌ها تمام وقت را به بزرگی اعداد فکر می‌کند و برگه خالی اش حتی باعث می‌شود که معلم‌ها فکر کنند شاگرد ضعیفی است. به هر حال، راوی به ما اطمینان می‌دهد که پیتر وقتی بزرگ شد، مخترع و نویسنده شد و آدم خوشبختی از آب درآمد و بعد، در هفت فصل بعدی، برایمان بعضی از ماجراهایی را تعریف می‌کند که در مغز پیتر اتفاق افتادند.

ماجراهای ذهنی پیتر پیوسته نیستند، به این معنی که این هفت فصل دنباله هم نیستند و صرفا هفت روایت مستقل از هم هستند که همه با درگیری پیتر با یک موضوع واقعی، مثل رفتنش به اتاق جدید، مردن گربه خانواده یا آمدن دزد به محله، شروع می‌شوند و از جایی در میانه داستان به درون خیالات پیتر فرومی‌روند. عروسک‌ها زنده می‌شوند و اتاق می‌خواهند، پیتر و گربه بدن‌هایشان را عوض می‌کنند و پیر زن بداخلاق همسایه با نردبان وارد اتاق پیتر می‌شود اما تهدیدهای پیتر باعث می‌شود پیرزن دزد قول بدهد چیزهایی را که دزدیده به صاحبان‌شان پس بدهد. در آخر تمام این روایت‌ها هم پیتر به دنیای واقعی برمی‌گردد و می‌فهمیم که پیتر وسط بازی با عروسک‌ها خیالاتی شده، به گربه نگاه کرده و جایش را با او عوض کرده، یا موقع نگهبانی برای گرفتن دزد خوابش برده. تک توصیف‌های خوبی در کتاب وجود دارند که هم به لحاظ توانایی غریب در انتقال حس و هم از نظر تناسب با فضای داستان به یاد ماندنی هستند. مثلا صدای پایی که از طبقه بالا می‌آید اینطور توصیف می‌شود: «انگار موجودی آبکی داشت روی پنجه پا از یک گودال ژله سبز می‌گذشت.» یا چیزی مثل حس‌آمیزی این توصیف: «ماده سرد بود- نه سرمای سخت و تند یخ، بلکه خنکی گرد و نرم و خامه‌یی.» اما تخیل نویسنده در ساخت خیالبافی‌های پیتر، که ابتدا غبطه‌آور و تحسین‌برانگیز است، به مرور تکراری می‌شود. کم?کم می‌توان الگوی مشابهی را در داستان‌ها پیدا کرد که رویاپردازی‌های پیتر بر مبنای آن انجام می‌شوند. به علاوه، بعضی از بخش‌ها بار اخلاقی و آموزشی‌صریحی پیدا می‌کنند که اقلا برای داستانی که بنا بوده برای بزرگسالان هم نوشته شده باشد چندان خوشایند نیست. این نکته در کنار زبان و شیوه پرداخت داستان‌ها باعث می‌شود «خیالباف»، ‌گر چه احتمالا کتابی خوب و دوست‌داشتنی برای خواننده‌های نوجوان خواهد بود، در رسیدن به چیزی که مک یوون در مقدمه خود مطرح کرده بود چندان موفق نباشد. از این منظر رمان «ماجرای عجیب برای سگی در شب» مارک هادون، که با دو ترجمه هم در ایران منتشر شده، موفق‌تر است.
منبع: اعتماد، 24 شهریور 1390

معماهای هوش IQ360

- معماهای هوش iq360 (افزایش بهره هوشی) 

سطح یک (Easy - Medium


مجموعه کتاب‌های 
iq360 کتاب‌هایی مهیج و چالش برانگیز است، هدف اصلی این مجموعه، تحریک و پرورش قوه تفکر، تعمق و اندیشه منطقی شماست؛ به علاوه می توانید با این مجموعه و در کنار خانواده و دوستان خود، لحظاتی بسیار شاد و لذت بخش را نیز تجربه کنید!
این کتاب شامل انوع معماها و پازل‌های مختلف شامل معما‌های حروف، اعداد، محاسبات منطقی و .... است که برای بالابردن استعداد و تحریک فکری فراهم آمده است. برای انجام تمرینات این کتاب به دانش خاصی نیاز نیست، همه آن‌ها با مهارت‌های عمومی ریاضیات و محاسبات عددی، مهارت‌های کلامی و نوشتاری قابل حل هستند، و بعضی فقط نیازمند نگاه دقیق و موشکافانه اند.

بخاطر داشته باشید هیچکدام از تمرینات کتاب شامل حدس و گمان یا ریاضیات محض نمی‌شود، فقط منطق!

معماهای هوش iq360 (افزایش بهره هوشی) 


سطح دو (Hard - Challenging)



برخی از آنچه در این مجموعه ها می یابید:


- آشنایی با مفاهیم اولیه هوش 


- بررسی انواع نظریه های هوش

- بالغ بر 360 معما از انوع معماها و پازل‌های مختلف شامل معما‌های حروف، اعداد، محاسبات منطقی، معماهای جذاب چوب کبریت، قطعات گم شده، اشکال پنهان، انواع ماز، شمارش اشیاء (معماهای جذاب مکعبها)، سؤالات مرتبط با تفکر جانبی (سرعت در پاسخگویی) و ....


*** مناسب برای تمام سنین، از سطح ساده تا مشکل و چالش برانگیز 


تالیف و اقتباس: رعنا کرمی - عمیم سیاح


انتشارات: روان سنجی

 تلفن تماس انتشارات روانسنجی: 

٦٦٩٢٧٣٢٣ - ٦٦٤٢٣٥٠٥ - ٦٦٩٢٢٢٦١ - ٦٦٥٦٤٨١٥ 

منبع: هوش افزا


جابجایی در خیابان هراس!

نام کتاب: جابجایی

از مجموعۀ: خیابان هراس (جلد دوم)

نویسنده: آر. ال. استاین

مترجم: آرزو احمی

چاپ اول: 1389

انتشارات: ویدا

موضوع: حادثه‌یی، ترسناک (ژانر وحشت)


نیکول دختری نوجوان است که فکر می‌کند به معنای واقعی یک بازنده است، با دوست پسرش به هم زده و با پدر و مادرش دچار اختلاف شده است، برخلاف او دوست صمیمی‌اش لوسی زندگی خیلی بهتری دارد خیلی از او زیباتر است ، دوست پسر باحالتری دارد و پدر و مادرش هم واقعا خوب و مهربان هستند. به همین خاطرست که عصر روزی که از لوسی می‌شنود که آنها می‌توانند بدنهای هم را عوض کنند با اینکه باوری به این مساله ندارد از این پیشنهاد استقبال می‌کند. و با او به سمت دیوار جابجایی می‌رود...

اما اینکه آنها می‌توانند واقعا بدنهای هم را جابجا کنند تنها چیزی نیست که قرار است نیکول را در آن شب غافلگیر و متحیر کند... او خیلی زود از این جابجایی پشیمان خواهد شد مخصوصا زمانی که متوجه گردد دوست عزیزش لوسی نه به دلیل کمی تفریح و سرگرمی که برای نیل به اهداف شوم دیگری او را تشویق به این جابجایی کرده است اما آیا دیگر برای جبران و بازگشتن به بدن قبلی راهی خواهد ماند؟


این کتاب برخلاف اینکه با توجه به موضوعش (جابجایی و روابط دو دختر مدرسه‌یی)، ظاهرا غیرجذاب و تکراری‌ به نظر می‌رسد روایت مهیج و غافلگیر کننده و البته ترسناکی دارد که کاملا خواننده را وارد ماجرا کرده همراه قهرمان داستان می‌سازد.

مجموعه خیابان هراس مخصوصا این جلد می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد برای نوجوانان و بزرگسالانی که علاقه خاصی به ژانرهای وحشت، حادثه‌یی و یا فانتزی دارند و حوصله خواندن کتابهای جدی تر که نیازمند تمرکز و صرف وقت بیشتری هستند را ندارند.


آر. ال. استاین نویسنده مشهور آمریکایی است که تا حال کتابهای بسیاری در ژانر وحشت نگاشته است. از آثار او مجموعه های «تالار وحشت»، «دایره وحشت» و «سایه وحشت» نیز در ایران ترجمه شده اند.

استاین می‌گوید:" وظیفهٔ بزرگی دارد و آن سیخ کردن مو بر اندام بچه هاست!"1 او هم اکنون همراه همسرش جین(jane)و پسرش مت (matt)زندگی می‌کند. استاین می‌گوید:"من عاشق این هستم که خواننده‌هایم را به جاهای ترسناک ببرم آیا می دانید ترسناک‌ترین مکان کجاست؟ این محل ذهن خود شماست."1


1: منبع ویکپدیا