سی کتاب

سی کتاب

برای عامه
سی کتاب

سی کتاب

برای عامه

معرفی کتاب آشنایی با مفاهیم بورس

نام کتاب: آشنایی با مفاهیم بورس اوراق بهادار

نویسنده: محمدرضا مهران‌فر

انتشارات: چالش

چاپ اول: تابستان 1387

چاپ سوم: پائیز 1389

تیراژ: 2000 نسخه

قیمت: 5000 تومان

تعداد صفحات: 144 ص

جوایز: برگزیده نخستین جشنواره برترین‌های بازار سرمایه

 

امروزه بیش از هر زمان دیگری نقش و اهمیت بازار بورس، در اصلاح و بهبود ساختارهای اقتصادی یک کشور مورد اذعان و تاکید قاطبه صاحب‌نظران مطرح اقتصادی جهان ‌قرار گرفته‌است. تا آنجا که بسیاری میزان توسعه یافته‌گی بازارهای مالی یک کشور را معیار معناداری از مقدار رشد اقتصادی و صنعتی آن کشور برمی‌شمرند.


در ایران نیز سالیانی است که کم و بیش این مهم، مورد توجه مسئولین و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و گسترش بازار سرمایه در ایران و معرفی فواید سرمایه‌گذاری در بورس به اقشار بیشتری از مردم، از جمله راهبر‌د‌های آنان برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور قرار گرفته‌ است.

از طرفی دیگر با اضافه شدن به شرکت‌هایی که به عرضه سهامشان در بورس اوراق بهادار مبادرت ورزیدند و اطلاع رسانی‌های بیشتر در زمینۀ فواید سرمایه گذاری در سهام شرکتها، به مرور تاحدودی توجه عمومی نیز به سمت این بازار جلب شده و عده بیشتری پا به عرصه خرید و فروش سهام گذاشتند.


با وجود آنکه بورس اوراق بهادار، در سالهای اخیر فارغ از رکودها و رشدهای فصلی مرسوم خود، بازار کم‌بازدهی هم به حساب نمی‌آمده است، اما این را نمی‌توان به معنی منتفع شدن همه سرمایه‌گذارانش تلقی کرد. در واقع برعکس اگر شخصی بخواهد پای صحبت اکثر کسانی که به صورت مقطعی، پراکنده و غیر حرفه‌ای به خرید و فروش سهام مبادرت ورزیده‌اند بنشیند، با سِیلی از خاطرات بد از ضررهای قابل توجه و سقوط‌های غیر قابل پیش‌بینی و بدشانسی‌ها‌ و نحسی‌های بازار و... مواجه خواهد شد.


درواقع به اذعان خود دست‌اندرکاران بورس، درمجموع غالب مشتریان تازه‌وارد به بورس، معمولا در معاملات اولیه خود متضرر می‌گردند و این به علت عدم آشنایی آنان از زیر و بم‌های سرمایه‌گذاری در بورس و کلاً آگاهی اندک آنان از کلیات و جزئیات این بازار است.


بورس اوراق بهادار بازاری رسمی و سازمان یافته است که داد و ستد در آن دارای قوانین و مقررات خاص خود می‌باشد. به نظر من یک سرمایه‌گذار در بورس اگر به فکر کسب منفعت در این بازار می‌باشد، می‌بایست در درجه اول اطلاعات اولیه‌ای از ماهیت این بازار بدست آورد و ابتدائا با مفاهیم کلی‌ که الفبای بورس را تشکیل می‌دهند از جمله نحوه داد و ستد، ارکان این بازار، نهادهای متصدی داد و ستد، ابزارهای مالی، قوانین خرید و فروش، ساختار و ماهیت شرکت سهامی و.... آشنا گردد و سپس سعی نماید بسته به میزان علاقه‌ و عزمش، متد تجزیه و تحلیل تکنیکی یا بنیادی‌یی را که به وسیله آنها قادر خواهد گشت میزان ارزندگی و بازدهی احتمالی سهمی خاص را ارزیابی و یا پیش‌بینی نماید، فرا گیرد.


کتاب «آشنایی با مفاهیم بورس اوراق بهادار» نوشتۀ محمدرضا مهران‌فر را می‌توان درواقع حاوی الفبایی دانست که فراگیری آنها برای وارد شدن به دنیای پر رمز و راز بورس اوراق بهادار هرچند کافی نیست اما بلاشک ضروری است.


در این کتاب، ضمن اینکه مختصری از تاریخچه پیدایش بورس در جهان و ایران را می‌خوانید، می توانید با ساختارهای حقوقی و مالی شرکتهای بورسی آشنا شوید، نهادهای مالی‌ای چون صندوق‌های سرمایه گذاری، کارگزاری‌ها، بازار سازان و... همچنین ابزارهای مالی‌ای چون حق تقدم، اوراق مشارکت، صکوک و ... را بشناسید. و در نهایت راههای تحلیل ارزش سهام و همچنین خرید و فروش آن و دهها اطلاعات و دانستنی‌های مفید دیگر را فرا بگیرید.


گنجاندن کتاب «آشنایی با مفاهیم بورس اوراق بهادار» در لیست کتب مورد نیاز اقتصادی، را به همه علاقه‌مندان به این زمینه از اقتصاد توصیه می‌نمایم.